שמעתם פעם על איך עושים דיאטה לזמן? • תנסו את זה בבית

יעל זלץ 3 Comment on שמעתם פעם על איך עושים דיאטה לזמן? • תנסו את זה בבית
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מתברר שעניין הרזון קשור גם לניהול זמן – ניהול רזה היא שיטה שדוגלת בצמצומים: צמצום הזמן, צמצום המשאבים, צמצום כוח האדם, צמצום המלאי,המטרה היא לגרום לייצור ולשיווק להיות רזים: רק המינימום ההכרחי מבוצע, כל משימה שניתן לוותר עליה – מבוטלת. בזבוזים הם השומן המיותר שאתם נושאים איתכם והוא רק מכביד על ביצוע המשימה ועל השלמתה בזמן. העיקרון המרכזי של השיטה הניהולית שנקראת "ניהול רזה" הוא איתור מוקדי בזבוז ומניעתם.

הרעיון נשמע מפתה ומזמין לניהול הבית שלך;כולנו היינו רוצות לוותר על פעילויות חסרות ערך ולהתמקד בעיקר בלבד!

אני רוצה לשאול אתכם שאלה ותענו בכנות: האם אתם מבזבזים? כולכם נזעקים בקול רם: לא,מה פתאום? אין לנו זמן לדברים חשובים וכיצד יהיה לנו זמן לדברים חסרי חשיבות?
בעצם – במחשבה שניה – כן,לפחות קצת זמן אנחנו מבזבזים, אי אפשר לומר שכל מה שאנחנו עושים הוא חשוב, יש כמה דברים לא ממש חשובים שאנחנו מוצאים את עצמנו מקדישים להם זמן גם בימים של "אין זמן" מאיץ ומלחיץ.

הזמן המבוזבז
הלחץ גורם לבזבוז זמן: אתם לחוצים, אתם עצבניים, קשה לכם לבצע את הפעולות הרגילות שאתם אמורים לבצע. דווקא משום שאתם לחוצים ומרגישים "שיש לי מיליון דברים על הראש" קשה להתמקד ולבצע. הויכוחים, הדיונים, שיחות האמפתיה, גוזלים זמן יקר שהיה מוקדש מלכתחילה לביצוע המטלות. עומס רגשי ביחס לעבודה מבזבז זמן.

עבודה "מעל ומעבר" מבזבזת זמן: זה יכול להיות בעבודה או בבית, בהכנות לשבת, או הכנות לאירוע,המשימות רבות ואתם נוטלים על עצמכם את חלק ניכר מהן ואתם מרגישים שאתם עובדים מעל ומעבר למה שאתם חייבים. כשאתם חשים שאתם ב"פלוס" מבחינת מילוי החובות שלכם כלפי העבודה או כלפי המשפחה או כלפי הפרוייקט שאתם מעורבים בו – אתם מרשים לעצמכם "משיכה" שהופכת במהרה ל"משיכת יתר",אנשים נוטים להתפתות לפעילויות חסרות ערך באשליה שזו מנוחה שמגיעה להם.

עבודה ללא הפסקה מבזבזת זמן: אם אתם עובדים קשה מידיי, אתם עומדים לבזבז זמן. הדוגמאות פשוטות: עובדים ללא הפסקה ונגרם נזק לגב. עובדים בלי להפסיק ולאכול ונגרם כאב ראש. לאחר מאמץ גדול כזה הגוף דורש פיצוי על המאמץ המוגזם וזמן יקר מתבזבז.

בלגן מבזבז זמן: נראה שאין צורך לפרט ולהסביר כיצד בלגן מבזבז זמן. אתם מחפשים חפצים שאתם זקוקים להם ממש הרגע ואתם עשויים לבזבז על כך דקות יקרות, שעות ואולי ימים. משימות מתעכבות בגלל שאין מוצאים פריטים נחוצים, מסמכים או מידע חיוני. בזבוז הזמן הנגרם מבלגן מתסכל במיוחד, בגלל שלא ניתן להימנע ממנו, רק למנוע אותו.

עוד בזבזני זמן: ויכוחים, גערות, הערות ציניות,צעקות.

עוד: מכשירים וכלי עבודה מיושנים ופגומים מבזבזים זמן רב וגורמים לנזקים שצריך לתקן ולבזבז עוד זמן.

ניצול הזמן
בניהול רזה מבקשים ממך לראות את הזמן המבוזבז כמו שומן שמכביד על התנועה. בכל פעם שאתם עושים משהו שמבזבז זמן אתם מכבידים על התנועה. ולהפך: בכל פעם שאתם מכבידים על התנועה אתם מבזבזים זמן.

מנהל שרוצה להרזות את התהליכים בעבודה מחפש את כל ההכבדות ומבטל אותם:
מקום קבוע לכל דבר וחסל סדר חיפושים. ייתכן שלכל פריט יהיו שני מקומות שבהם הוא עשוי להיות אבל לא ארבעה שבאחד מהם הוא עלול להימצא. בבית עדיף שהמקום בו מאוחסן פריט כלשהוא יהיה נגיש בשעה שצריך להשתמש בו – מחבתות תלויות על קיר המטבח, ששת קרוב לכיריים, משטח עבודה בשרי ליד מיקום האש במטבח, מכונת כביסה ליד חבלי התלייה והאמבטיה. כל אלו הם מיקומים מקצרי תהליכים וחוסכי זמן. כשאתם בוחרים מקום לחפץ חדש בבית חישבו על הנגישות – מצאו מקום שיקצר את זמן השימוש בחפץ.

מכשירים כשירים – סכין חדה לחיתוך עוף וירקות [אל תנסרו את העגבניות, חיתכו באבחה אחת]; קולפן יעיל; פותחן בעל צבע בולט; מטאטא שלא מתפרק בפינות החדר; מגב בעל מוט ארוך שמונע התכופפות ; סמרטוטים שלא משאירים סיבים; מכסי סירים וסירים בעלי ידיות תקינות [במקום שימוש במגבות מסוכנות כדי להרים מכסה או סיר ] ; דאגו שכל מכשיר או חפץ שניזוקו יתוקנו בהקדם – נורות שרופות, כסאות מתנדנדים, ידיות שבורות – זה לא עניין של אסטטיקה אלא של ניצול זמן. לוקח זמן לעבוד בחושך וקשה לסגור דלת שהידית שלה שבורה,חבל על הזמן.

מלאי – ניהול מלאי גדול דורש זמן. חיפושים, אחסון, הובלה. בגישת הניהול הרזה יש בבית מלאי הנדרש לשימוש העכשווי ולא מלאי לתקופה בלתי ידועה ובלתי משוערת. הכוונה היא לכמות הבגדים, הכלים, המצעים, הסכו"ם, המשחקים שהילדים כבר אינם משחקים בהם. אתם צריכים לתחזק את המלאי: לנקות אותו, לבטח אותו, לתקן אותו, לשים אותו במקום ולמנוע גישה של ילדים אליו. המאמצים הללו מיותרים אם המלאי מיותר.

תכנון הפסקות – כדי שלא להכביד על העבודה על ידי הוספת משא של תלונות ועומס רגשי אחר – תכננו הפסקות. תנו לעצמכם זמן וגוונו בביצוע משימות. לאחר שעתיים במטבח קחו שעה של כביסה. שעה של עבודה עם הבת ולאחר מכן שעתיים לבד. ההפסקות והגיוון מקלים על תחושת העומס והמתח המתלווים למצבי לחץ שבהם יש להספיק מטלות רבות בזמן קצר. אל תתפתו להמשיך "עוד קצת" – המחיר יהיה בזבוז זמן שייגרם כתוצאה ממגרנה, כעסים וכדומה.

רזה לתמיד
מניעת בזבזני הזמן אינה דורשת מכם לעבוד כאחוזי תזזית ללא רגע של מנוחה והפסקה. אתם מנהלים את הזמן שלכם בקצב שלך וביעילות. היעילות משדרגת את ההספקים שלכם בלי להאיץ בכם. אתם – בפשטות – מנצלים את הזמן.



3 תגובות

מיין תגובות
  1. 2

    כ"כ חשוב! כיוון חשיבה מיוחד! תודה!